برنامه نویسی

برنامه نویسی به زبان پایتون و c

کابل SATA

يكشنبه, ۲۲ فروردين ۱۴۰۰، ۱۰:۰۵ ب.ظ

کابل ساتا چیست

کابل ساتا یک استاندارد IDE است که برای اولین بار در سال 2001 برای اتصال دستگاه هایی مانند درایو نوری و هارد دیسک به مادربرد منتشر شد. اصطلاح ساتا به طور کلی به انواع کابل ها و اتصالات مربوط به این استاندارد اشاره دارد. این کابل ها برای انتقال داده با نرخ های بالا (از 1.5 تا 6 گیگ در ثانیه) کاربرد دارند.

کابل ساتا به عنوان جایگزین PATA، برای اتصال دستگاههای ذخیره سازی داخلی یک کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاههای ذخیره سازی متصل شده به کامپیوتر با استفاده از کابل ساتا می توانند خیلی سریعتر از دستگاه های متصل شده با کابل  PATA، داده ها را انتقال دهند.

کابل های ساتا کابل های طولانی و 7 پین هستند. هر دو انتهای آن مسطح و نازک است که اغلب با زاویه 90 درجه برای مدیریت بهتر کابل ساخته می شوند. یکی از قسمت های انتهایی به یک درگاه در مادربرد متصل می شود که معمولاً دارای ساتا است و دیگری (مانند انتهای زاویه دار) به پشت دستگاه ذخیره سازی مانند یک دیسک سخت ساتا متصل می گردد.

 

کابل ساتا در موارد زیر کاربرد دارد:

  • رایانه های شخصی
  • سرورهای سطح ورودی
  • سیستم های ذخیره سازی شبکه ای در سطح ورودی

 

اتصال هارد دیسک به مادربرد

اولین کاربرد کابل ساتا اتصال یک هارد داخلی به مادربرد کامپیوتر است. میزان انتقال داده ها در کابل ساتا از سرعت خوبی برخوردار می باشد. نسخه 1 کابل ساتا می تواند 1.5 گیگابایت داده را در هر ثانیه انتقال دهد. نسخه 2 کابل ساتا می تواند 3 گیگابایت بر ثانیه منتقل کند. نسخه 3 می تواند 6 گیگابایت بر ثانیه منتقل کند.

 

هارد دیسک به هارد دیسک

اگر در کامپیوتر خود دو هارد دیسک دارید، می توانید از کابل ساتا برای اتصال این درایوها به یکدیگر استفاده کنید. همچنین می توان درگاه های ساتا را روی هارد دیسک ها تنظیم کرد تا دیسک سخت اصلی و هارد ثانویه را نیز مشخص کرد. این درگاه های ساتا با حرکت دادن یک میله پلاستیکی کوچک از یک پین به دیگری تنظیم می شوند.

 

اتصال هارد دیسک های خارجی به کامپیوتر

هارد دیسک های خارجی همچنین می تواند با اتصالات ساتا مورد استفاده قرار بگیرند. البته با توجه به این که هارد دیسک نیز خود دارای یک اتصال ساتا است. به این اتصال، ساتا خارجی یا eساتا گفته می شود. در واقع eساتا اطلاعات را به هارد دیسک خارجی منتقل می کند.روش کار این است که هارد دیسک به اتصال eساتا در پشت رایانه متصل می شود و در داخل کامپیوتر، همان اتصال ساتا داخلی با مادربرد ایجاد می گردد درست مثل اینکه هارد در داخل کیس ثابت می باشد.کاربردهای کابل ساتا

در سال 2004 سازندگان کابل ساتا کابل eساتا را تولید کردند که با همان سرعت کابل ساتا کار می کند اما طراحی آن به گونه ای است که دقیقاً مانند یک کابل USB به یک کامپیوتر خارجی متصل می شود. این کابل ها در هر وسیله ای که بتواند از کابل eساتا استفاده کند، قابل استفاده هستند و توسط درگاه eساتا می توانند به هر دستگاهی وصل شوند.

 

 

مخفف SATA

Serial Advanced Technology Attachment

رابط پیشرفتهٔ متوالی یا ساتا یک گذرگاه یا مسیر عمومی برای ارتباط ابزارهای ذخیره‌سازی داده‌ها (مانند دیسک سخت و درایو نوری) به گذرگاه میزبان است.

سازوارگر ِ گذرگاه میزبان ِساتا روی اغلب رایانه‏های لپ‌تاپ و بردهای مادر رایانه‌های رومیزی امروزی تعبیه شده‌است. رابط ساتا برای جایگزینی استاندارهای قدیمی ِ آتا (ATA) یا آی‌دی‌ای (IDE) طراحی شده‌است. این رابط به مانند آی‌دی‌ای دستورات سطح پایین را اجرا می‌کند، اما سازوارگرهای میزبان و ابزارهای جانبی به وسیلهٔ یک کابل ارتباطی ِرسانای جفت سیم ِ متوالی و پرسرعت به یکدیگر وصل می‌شوند. در یک مقایسه، رابط ِ موازی ِ آتا از ۱۶ هادی ِ اطلاعات که هرکدام در سرعت بسیار پایین‌تری کار می‌کنند استفاده می‌کند. در این صورت رابط ساتا برتری‌های متعددی نسبت به رابط موازی آتا (Parallel ATA یا PATA) ارائه می‌دهد. کاهش پهنای سیم رابط و هزینهٔ آن؛ کاهش سیم‌های درونی از هشتاد عدد به هفت عدد؛ سرعت بالاتر و کارآمدی بیشتر در انتقال داده و قابلیت تعویض سریع از مزیت‌های ساتا است.

تا سال ۲۰۰۹ رابط‌های ساتا جایگزین رابط‌های پاتا شدند. رابط پاتا اغلب در کاربردهای صنعتی باقیماند، چرا که وابسته به ذخیره‌سازی ِ نوع پرسرعت و فشرده (CompactFlash) هستند. اگرچه انواع جدید ِ استاندارد سازی این روش برپایهٔ ساتا خواهند بود.

 

 

تفاوت بین انواع کابل های ساتا SATA 

 

کابلها و کانکتورهای درایوهای   SATA فعلی ( مورد استفاده برای هارد درایو های ۳ گیگابیت در ثانیه) می توانند به منظور اتصال دستگاههای  SATA  ۶Gb/s   مورد استفاده قرار گیرد.   SATA-IO استفاده از قطعات با کیفیت را برای اطمینان از یکپارچگی داده­ ها و عملکرد قوی در نرخ انتقال سریع ۶ گیگابایت بر ثانیه (۶Gb/s) را توصیه می­کند. کابلهای موجود در آستانه عملکرد Gb/s 3  امکان دارد عملکرد پایین تر از حد انتظار ۶GB/s   با توجه به افزایش تعداد ارسالهای مجدد را تجربه کنند.

به عبارت دیگر، تا زمانی که شما از کابلهایknock-off  ارزان استفاده نمی­کنید، نباید هیچ تفاوتی بین کابل های جدید و قدیم وجود داشته باشد. ما ترجیح می­دهیم برای تأیید این قبیل ادعاها داده ­های تجربی در اختیار داشته باشیم، بنابراین تصمیم گرفتیم، مجموعه­ای از کابلهای SATA 3Gb/s  را در مقابل کابلهای  SATA 6Gb/s  مورد مقایسه قرار دهیم.

قبل از اجرای آزمونهای سرعت، مجموعه­ای از کابلها را برای مشاهده تفاوتهای طراحی ، آنها را شکافتیم و مورد بررسی قراردادیم.  مهمترین موارد، تعداد سیمها و مقیاس (اندازه) سیمها است.

 

 

در تصاویر، سیمهای روکش دار sleeved  سیمهای سیگنال هستند، و unsleeved سیمهای لخت بدون روکش ground  هستند.  شما می­توانید ببینید که تمام کابلهای سیگنال مقیاس مشابهی دارند، همچنین  Asus SATA 6Gb/s و Intel SATA 3Gb/s هر دو دارای یک سیم ground  اضافی هستند.  این موضوع به دلایل کارایی نیست، اما در واقع به دلیل طراحی کابل است.  به جای داشتن کابل در یک تکه، این دو کابل بیشتر شبیه دو کابل مجزای با هم ترکیب شده هستند. این موضوع نباید تأثیری بر روی عملکرد آن داشته باشد، که امیدواریم آزمونهای سرعت ما نیز این موضوع را تأیید کنند.

 

 

تفاوت بین انواع کابل های ساتا SATA آزمونهای سرعت

برای مقایسه سرعت برای هر کابل، ما هارد درایو خود را به عنوان یک درایو ذخیره سازی ثانویه پیکربندی کردیم و معیارهایی برای هر کابل جداگانه اجرا کردیم.  ما از یک درایو  SSD SATA 6Gb/s بسیار سریع روی یک پورت SATA 6GB/s  استفاده کردیم، بنابراین هر گونه از دست دادن سرعت سریعاً مشخص خواهد شد.

 

برنامه بنچمارک مورد استفاده  CrystalDiskMark بوده است.

تست سخت افزار:

 

 

مادربرد Asus P8P67 Pro
کنترلر Intel P67 SATA 6Gb/s
رم Kingston ValueRAM DDR3-1333 2GBx2
CPU Intel 2500K Quad Core 3.3GHz
هارد درایو Intel SSD 510 250GB SATA 6GB/s
اپریشن سیستم Windows 7 Ultimate 64-bit

 

با توجه به آنچه گفته شد، اجازه دهید، نگاهی به عملکرد واقعی هر کابل بیندازیم. تمام نتایج برحسب MB/s هستند.

 

 

Asus SATA

۶Gb/s (سیاه)

Asus SATA

۳Gb/s (قرمز)

Asus SATA

۳Gb/s (سیاه)

Intel SATA

۳Gb/s (آبی)

Sequential Read خواندن بصورت متوالی ۴۶۴.۲ ۴۶۴.۰ ۴۶۲.۷ ۴۶۰.۵
Sequential Write نوشتن بصورت متوالی ۳۲۶.۸ ۳۲۸.۲ ۳۲۸.۹ ۳۲۷.۵
Random Read 512KB خواندن اتفاقی ۳۱۴.۶ ۳۱۴.۸ ۳۱۵.۳ ۳۱۵.۱
Random Write 512KB نوشتن اتفاقی ۳۰۱.۴ ۳۰۱.۲ ۳۰۰.۸ ۳۰۱.۳
(Random Read 4KB (QD=1 خواندن اتفاقی ۱۹.۸ ۱۹.۸ ۱۹.۸ ۱۹.۸
(Random Write 4KB (QD=1 نوشتن اتفاقی ۴۴.۰ ۴۳.۹ ۴۳.۹ ۴۴.۰

 

براساس این نتایج، به طور قطعی می­توانیم تعیین کنیم که تمام این کابلها با سرعت کامل SATA 6GB/s درحال اجرا هستند و تفاوت بین انواع کابل های ساتا SATA ناچیز است. البته تفاوت بین انواع کابل های ساتا SATA بصورت جزئی بین نتایج وجود دارد، اما همه آنها در تغییرات آزمون طبیعی خوب عمل می­کنند.

 

 

منابع : Ekharid.org و Ihhco.com و www.mokhafaf.com

 

  • عطیه حق بین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی